• Degree completion in short professional courses: does family background matter? 

      Helland, Håvard; Hovdhaugen, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Many studies have found a greater risk of dropping out among students from modest social origins compared to those from families characterised by high levels of education. This paper investigates social differences in ...
    • Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak? 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn (Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge;Vol. 12, Nr. 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderingspraksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med ...
    • Motivation for full degree mobility: analysing sociodemographic factors, mobility capital and field of study 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Educational review;, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-27)
      In this paper we have investigated students’ motivations for undertaking a full degree abroad. It examines how motivations can be categorised, and if this varies according to gender, social origin, field of study and ...
    • Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss? 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Hovdhaugen, Elisabeth (Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 3-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-09-20)
      Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser på studieinnsats i høyere utdanning, slik den måles gjennom den nasjonale studentundersøkelsen ...
    • Those who leave and those who stay: Features of internationally mobile vs. domestic students 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Journal of International Students;volume 11, issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-15)
      In this paper, we investigated how internationally mobile students from Norway diverge from students in Norway regarding social background, grades obtained at upper secondary school, and motivation to study. Data from two ...